11/24/2012

امشى ورا كدبهم أغنيه لديانا حداد مع الكلمات

 من أجمل ما غنت المطربه اللبنابيه ديانا حداد هذه الأغنيه.

كلمات: سمير زكى
ألحان: عصام كاريكا

وديانا حداد مواليد 1 أكتوبر 1976 مغنية لبنانية. ولدت بجبل لبنان هي واحدة من أشهر المغنيات على الساحة العربية، تشتهر بغناء موسيقي البوب باللون الشرقي. طرحت ألبومها الأول بعنوان ساكن بعد أن اشتركت في برنامج استديو الفن بأغنية "طير اليمامة" أوائل التسعينات 1992 م حيث تصدرت مركز متقدم نسبياً، على مستوى البلاد. أصدرت عدد من الأغنيات الناجحة منتصف التسعينات تصدرت القوائم الغنائية كــساكن، وعنـيـده، أهل العشق، أمانيه، يامايا وشاطر، الي في بالي، ولويسالوني حيث أخذ الكثير يتهافتون باسمها كونها واحدة من أنجح الفنانات اللبنانيات.

كلمات الأغنية


إمشي ورا كذبهم من تاني و روح لهم 
بس ياريتك تلاقي الطيبة في قلبهم 
ماتجيش تبكي بدموعك 
و عذباك بين ضلوعك 
وتقول إلحقني منهم دول ناس 
مابيرحموش بيبيعوا مايشتروش 
و ياريتني بعدت عنهم
***
تعبت كتير اقول لك إياك تندم في عمرك 
على ناس مش مننا 
إنت اللي مشيت طريقك وانت اللي رجعت منه 
في عذابك مش انا
دلوقتي كلامك ليا 
مش حيطيب جراح و لا حترجع دمعة 
يوم واحد من اللي راح
***
أنا ياما حاولت أقول لك ما تضيعش 
اللي باقي في قلوبنا و عمرنا 
بس إنت قسيت علينا سهرت 
دموع عينينا مارحمتش قلبنا 
كان نفسي الاقي عندك 
الراحة في يوم و ارتاح 
لكن انت طلعت خاين و طريقك كلو جراح




شكرا لكم

11/23/2012

بكرة تعرف *** أغنيه فايزة احمد الرائعة ... كلمات

الأغنية الرائعة لفايزة احمد من ألحان الموسيقار محمد سلطان الذى لحن لها العديد من الأغنيات الجميلة.

كلمات الأغنيه 


بكرة تعرف يا حبيبي بعد ما يفوت الأوان
بكرة تعرف يا حبيبي لما ينسانا الزمان 
إني حقيقي حقيقي بحبك
وكنت أتمنى أفضل جنبك ...
بس ياخسارة خسارة على الحب اللي كان 
لما تعرف ياحبيبي بعد ما يفوت الآوان . . . 
بعد ما يفوت الآوان
بعد ما يفوت الآوان
*******
ياللي هواك خلاك أغلى الأماني
وحلمت أعيش وياك أحلى زماني 
خلتني أعيش أحلام حلوة في خيالي
ورجعت ليه ياحبيبي صحتني من أحلامي تاني 
قلنا الوداع ليه يارتني أقدر عليه 
*******
ليه الزمان بيدور و يفوت علينا
ييجي علينا الدور وبتبكي عنينا 
نندم على اللى ضاع من بين إيدينا
و لا عمر حتجيبه الدموع مهما بكينا ياحبيبي 
مهما بكينا

وأنا كنت حاعمل ايه
ده نصيب وأنا حصبر عليه 
*******
بكرة تعرف يا حبيبي بعد ما يفوت الأوان




شكرا لكم

11/22/2012

هانى شاكر و أغنيه من الزمن الجميل *** تسلم لي عيونه الحلوين


تسلم لي عيونه الحلوين تسلم لي تسلم لي
وتنور ليالي حنين تسلم لي تسلم لي
دول بشوف فيهم صحابي دنيتي وعمري وشبابي
يضحكوا بيهون عذابي دنيتي بتزيد حلاوة
آه يا عيني على الحلاوة

دول حنين عمري اللي فات عشرة حلوة وذكريات
عشت احلى الامسيات
دنيتي بتزيد حلاوة آه يا عيني على الحلاوة
تسلملي عيونه الحلوين تسلم لي تسلم لي
وتنور ليالي حنين تسلم لي تسلم لي

ذوبوني عينيه محبة توهوني باحلى غربة
مليانين سحر ومحبة
دنيتي بتزيد حلاوة آه يا عيني على الحلاوة
تسلم لي عيونه الحلوين تسلم لي تسلم لي
وتنور ليالي حنين تسلم لي تسلم لي




شكرا لكم 

الفن فى مصر القديمة *** مصر الفرعونيه القديمه *** سلسله اعرف تاريخ بلدك

إشتهر الفن المصرى القديم كأحد ارقى أنواع الفنون فى العصور القديمه و أطولها عمرا.
الحفر على الجدران

نشأ الفن المصرى القديم وتطور وازدهر متأثرا بعناصر حضارية مصرية بحتة ، غذته البيئة المصرية بمقوماتها ، وتعهده العقل المصرى المرهف الحس ، وطورته الأحداث السياسية والاجتماعية وفرضت عليه العقائد الدينية والجنائزية قيودا التزامها طوال العصور الفرعونية .

الرسم على الجدران 
والفن المصرى يتميز بتأثره بعاملين أساسيين أولهما الجوهر والثانى الأسلوب . وبالنسبة إلى الجوهر فإن الصورة فى شتى أنواع تشكلها ، نحتا أو نقشا أو رسما تحوى عنصرا حيا مما تمثله سواء إنسانا أو حيواناً ، أى أن الصورة تمثل عند المصرى القديم نوعاً من " الخلق " يتم عن جوهر ما تمثله الصورة . فالصورة مادامت كاملة فهى تمثل صاحبها كاملاً ، وإذا تصدعت أو محيت فهى تؤثر أيضا فيه فإن تجمله يتصدع أو يمحى ، وينصب هذا أيضا على الكتابة الهيروغليفية فالأسم المكتوب بها له نفس الفاعلية ونفس التأثير .
نحت التماثيل

ان هذا الجوهر ، الذى يربط بين الصورة ( نحتا ونقشا ورسما ) وصاحبها برباط قوى جعلهما يشتركان فى المصير ، لا يتصف به الإ التى كانت معاصرة له .
وبالنسبة إلى الأسلوب الخاص بالفن المصرى ، فإن القواعد العامة التى التزامها الفنان المصرى تختصر فى الآتى :
1- حرص الفنان على إبراز صورة الشخص الرئيسى فى حجم كبير ينم عن مكانته الاجتماعية .
2- تقديم الذراع والساق البعيدين عن الرائى حتى لاتتقاطع مع اعضاء الجسم .
3- رسم الأشكال مع أبراز أخص مظاهرها ، ومن ذلك رسم جسم الأنسان من الجانب والعين من الأمام وكذلك الصدر ، وجسم الحيوان من الجانب والقرون من الأمام وكذلك العين .
4- ترتيب المناظر فى صفوف يعلو الواحد منها الأخر ، وتفصيلها خطوط مستقيمة سميكة ، تمثل فى نفس الوقت خطوط الوقف أى مستوى الأرض .

* وقد تأثر الفنان المصرى القديم بعقيدة البعث والخلود والعقائد الدينية وتعدد الآلهة وذلك ظل يفترض أن الصورة التى ينقشها ليست مجرد خطوط على جدران المعابد والمقابر بل اعتقد إنها يمكن أن تتحول إلى حقيقة واقعية .
* ولقد ارتبط أيضا الفن المصرى القديم ارتباط ويثق بالعمارة المصرية وهو يعتبر جزء منها وكان هناك علاقة بين التماثيل التى كانت تقام بالمعابد والعمارة أو الخلفية التى وجدتها فيها كذلك النقوش .
* وكان النحت من أهم أنواع الفنون فى مصر القديمة وقد عرفه المصريون منذ بداية العصر التاريخى أى 3200 ق.م . وبذل المصرى القديم جهداً كبيراً للوصول إلى الكمال للوصول إلى أدق تفاصيل أصحاب التماثيل أو ما تمثله من حيوانات من حيث ملامح الوجه للإنسان أو التفاصيل الدقيقة لعضلات الجسم للإنسان والحيوان . وقد استخدام فى ذلك الطين والعظم والأحجار بأنواع ( جيرى ـ شيست ـ جرانيت ـ ديورايت ـ خشب ـ معادن ) . ووصل فى التعامل مع هذه المواد إلى مرحلة متقدمة جداَ ويكفى فخراَ تمثال الملك " خفرع " من حجر الديورايت وقناع الملك " توت عنخ أمون " من الذهب يعطينا فكرة عن مدى مهارة الفنان المصرى فى محاكاة ملامح الملك . وقد اشتهر المصريون بنحت بعض التماثيل تمتاز بالضخامة يصل بعض ارتفاعاتها إلى أكثر من 21 متراً ارتفاعا واشتهروا أيضا بالبراعة فى قطع الأحجار الضخمة من الجرانيت لنحت المسلات من محاجر أسوان أيضا توصل المصريون القدماء إلى استخدام أنواع معينة من الألوان المصرية من البيئة المصرية وهى ألوان طبيعية لتلوين الحوائط والتماثيل والمعابد والمقابر والأثاث والأدوات بكل أنواعها وكذلك المعادن وعمل تكفيت وتزجيج ورغم اختلاف طبيعة كل مادة إلا أنه توصل إلى الألوان المناسبة لكل مادة ، فالتلوين على الأحجار يختلف عنها على المعادن أو الأخشاب أو البردى . وهى الألوان التى احتفظت بخصائصها الكيميائية دون تغيير لمدة لآلاف السنين . 

أهم انواع الأجبان لدينا

كلنا لا نستطيع الاستغناء عن الجبن فى حياتنا.
ولكننا نفضل بعضها على الأخرى حسب المذاق.
هناك أنواع ممكن أن تؤكل منفردة و بدون إضافات مثل الجبن الأبيض بأنواعه و الجبن الرومى و الشيدر.
ولكن بعض الأنواع لا نستطيع أكلها بمفردها و تضاف إلى بعض أنواع الأطعمه .

فالجبن ممكن أن تعطى طعم جديد ولذيذ لاكلك ... و لكن المهم أن نعرف أنواع الجبنة المناسبة لكل وصفة طهى.


*** جبن الموزاريلا : جبنة طرية ودلعة ويفضل استخدامها فى الوجبات السريعة.

*** جبن الشيدر: جبنة متوسطة إلى صلبة، دلعة إلى حادقة، ويمكن استخدامها فى الطبخ و الوجبات السريعة. والسندوتشات.

*** جبن الروكفور: جبنة متوسطة الصلابة، حادقة ولها طعم قوي. تستخدم فى السلاطة والمقبلات.

*** جبن الجودة: جبنة متوسطة إلى صلبة، دلعة ، تستخدم فى المقبلات.
و هناك أنواع أخرى من الجبن لم تذكر فى هذا المقال القصير.


شكرا لكم 


11/21/2012

اه منك ياجارحنى *** للموسيقار محمد عبد الوهاب الأغنيه مع الكلمات

كلمات: مأمون الشناوي
ألحان: محمد عبدالوهاب
مقام: كرد
تاريخ: 1956


كلمات الأغنيه

اه منك ياجارحني

آه منك يا جارحني مش راضي تصارحني 
لا أمل بيفرحني ولا يأس يريحني 
آه منك يا جارحني.. آه منك
آآآه آآآه
***
يا جارحني بشوك وردك ورميني بنار حبي 
أنا اقدر على بعدك لويطاوعني قلبي 
يا حبيبي تعذيبي مساني وصبّحني 
***
شوف حبك في الأول شوف حبك في الآخر 
دلوقتي بتدلل وبتهجر وأنا صابر 
يا جارحني يا ظالمني بترجاك تسامحني

كم مرة أشكي لك ناري وقسوة قلبك 
تغضب مني وأجي لك وأحلف عمري ما أعاتبك 
وأخبي نار قلبي ودموعي تفضحني 
آه منك يا جارحني...




 شكرا لكم

قلبى بيقولى كلام ... و انت بتقولى كلام *** أغنية عبد الوهاب الخالدة


قلبى بيقولى كلام وانت بتقولى كلام 
وعينيا شايفة كلام والناس بيقولوا كلام

احترت اصدق مين ؟
واحترت اكدب مين ؟
قلبى بيقولى 

انت بتحلفلى إنك ليا وعينيك بتكدب حلفانك 
بيخبوا وبيداروا عليا وكلامهم مش زى كلامك 

احتارت ما بين قلبى وبينك .. والحيرة عذاب 
ما اعرفش الصادق مين فيكم .. ومين الكداب ؟

قلبى بيقولى كلام وانت بتقولى كلام 
وعينيا شايفة كلام والناس بيقولوا كلام 

احترت اصدق مين ؟
ااحترت اكدب مين ؟
قلبى بيقولى 

فاكر يوم قلبى ما شكا لك ؟
وسألتك عن راحة قلبى 
فى القرب داريت عنى جوابك 
وف بعدى رديت على حبى 
احتارت ما بين قلبى وبينك .. والحيرة عذاب 
ما اعرفش الصادق مين فيكم .. ومين الكداب ؟

قلبى بيقولى كلام وانت بتقولى كلام 
وعينيا شايفة كلام والناس بيقولوا كلام 

احترت اصدق مين ؟
ااحترت اكدب مين ؟
قلبى بيقولى

تضحك .. ف عينيا ..
والفرحة تاخد من قلبى وتجاوبك 
وابص الاقى ..
عينيك سارحة ..
مع حاجة تانية بتندهلك 
احتارت ما بين قلبى وبينك .. والحيرة عذاب 
ما اعرفش الصادق مين فيكم .. ومين الكداب ؟
قلبى بيقولى كلام وانت بتقولى كلام 
وعينيا شايفة كلام والناس بيقولوا كلام 

احتارت اصدق مين ؟
واحتارت اكدب مين ؟
قلبى بيقولى



أهواك بالا أمل *** من أجمل ما غنت فيروز


من كلمات زكي ناصيف 


كلمات الأغنيه

أهواك بلا أمل و عيونك تبسم لي 

و ورودك تغريني بشهيات القبل 

-----

أهواك و لي قلب بغرامك يلتهب 

تدنيه فيقترب تقصيه فيغترب 

في الظلمة يكتئب و يهدهده التعب 

فيذوب و ينسكب كالدمع من المُقل 

-----

أهواك بلا أمل
و ورودك تغريني بشهيات القُبل 

-----

في السهرة أنتظر و يطول بيا السهر 

فيسائلني القمر يا حلوة ما الخبر 

فأجيبه و القلب قد تيمه الحب 

يا بدر أنا السبب أحببت بلا أمل 

-----

أهواك بلا أمل و عيونك تبسم لي 

و ورودك تغريني بشهيات القُبل 




شكرا لكم

الاسامى أغنية الرائعة ذكرى

بتاريخ : 1997
كلمات : وليد رزيقة
الحان : صلاح الشرنوبي


كلمات الأغنية
الأسامى هى هى .. والقلوب إتغيرت
والسنين رايحة وجاية .. والأمانى إتبعثرت

واللى راح راح .. من العمر راح

واللى راح من عمرى راح .. واحنا ملينا الرجوع
خد زمنا الشوق وراح .. ولا هتجيبه الدموع
ما القلوب اتغيرت .. والاسامى هى هى

---

ويا ليالي ايه .. يا ترى فى ايه هيجري
يا ليالي آآه .. قلبى خايف يجي بكرة

تجرح الايام قلوبنا .. آآه قلوبنا ..
واللي بينّا يبقى ذكرى .. يبقى ذكرى

---

واللى راح من عمرى راح .. واحنا ملينا الرجوع
خد زمنا الشوق وراح .. ولا هتجيبوه الدموع
ما القلوب اتغيرت .. والاسامى هى هى

---

يا زمن غدار .. يا زمن غدار جارحنا
يا زمن غدار .. مهما جي سهمك جرحنا

باقي فينا الحب لسه .. لسه باقي ..
واحنى برضه زي محنا .. زي محنا

يا زمن غدار .. يا زمن غدار جارحنا

واللى راح من عمرى راح .. واحنا ملينا الرجوع
خد زمنا الشوق وراح .. ولا هتجيبو الدموع
ما القلوب اتغيرت .. والاسامى هى هى 



شكرا لكم

إجعل دائما بابا لايغلق بينك و بين رب العالمين و لا تغلق كل الأبواب !!


كان سهيل بن عمرو على سفر هو وزوجته.. وفي أثناء الطريق.. اعترضهم قطاع الطرق.. وأخذوا كل ما معهم من مال وطعام.. كل شئ !!

وجلس اللصوص يأكلون ما حصلوا عليه من طعام وزاد.. فانتبه سهيل بن عمرو.. أن قائد اللصوص لا يشاركهم الأكل فسأله.. لماذا لا تأكل معهم ؟!!

فرد عليه : إني صائم..
فدهش سهيل فقال له.. تسرق وتصوم !!
قال له.. إني أترك بابا بيني وبين الله لعلي أن أدخل منه يوما ما.. 

وبعدها بعام أو عامين.. رأه سهيل في الحج وقد تعلق بأستار الكعبة.. وقد أصبح زاهدا.. عابدا.. فنظر إليه وعرفه..
فقال له : أو علمت.. من ترك بينه وبين الله بابا.. دخل منه يوما ما..

سبحان الله العظيم فعلا..

إياك أن تغلق جميع الأبواب بينك وبين الله عز وجل حتى ولو كنت عاصياً وتقترف معاصيَ كثيرة، فعسى باب واحد أن يفتح لك أبوابً

اللهم إفتح لنا أبواب رحمتك يا ارحم الراحمين.

منقوله
شكرا لكم 



إبحث فى الويب مع جوجل

Custom Search

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

التسجيل

ادخل بريدك الإلكترونى و احصل على احدث المواضيع:

Delivered by FeedBurner