3/23/2012

وطني وصبايا وأحلامي لنجاة الصغيره رائعه


” وَطَني وَصِبَايَ وَأَحْلامي “
من شعر أحمد مخيمر
لحن محمود الشريف 
غناء عبد الرؤوف إسماعيل ونجاة الصغيره


وَطَني وَصِبَايَ وَأَحْلامي * وطَـني وهَوَايَ وأيَّـامي
ورِضـا أُمِّي وحَنـانُ أبي * وخُطَى وَلَدِي عندَ اللَّعِبِ 

يخطُو برجاءٍ بَسَّامِ 

* * * * * 
عبد الرؤوف إسماعيل 

هَتَفَ التـاريخُ به فصَحَـا * ومَضَى وَثـْبـًا ومَشَى مَرَحا 

حمَلَتْ يَدُهُ شُعَلَ النَّصْرِ *  وبَـدَا غَـدُهُ أمَـلَ الدَّهْـرِ 

يستقبِلُ موكِبَهُ فَرَحا *  ويُحَيِّي مَجدَ الأَهـرامِ 

* * * * * 
نجاة الصغيره 

في ظِلِّ النَّخْلِ على الوادي * أَصْغَيْتُ لِقِصَّةِ أجـدادي 

لِمعـانيهـا خَفَقَ القـلبُ * وبِماضيها طافَ الحُبُّ 

وشَدَا لِلمَجْدِ مع الشَّادي * وصَحـا لِيُبـارِكَ أيـَّامي 

* * * * * 

عبد الرؤوف إسماعيل 



بِدَمِ الأَحْرارِ سأُرْوِيهِ  *  وبِماضي العَزْمِ سأَبْنِيهِ 

وأُشَيِّدُهُ وَطَنًا نَضْرَا *  وأُقَـدِّمُهُ لاِبْني حُرَّا 

فَيَصُونُ حِماهُ ويَفْدِيهِ *  بِإِبـاءٍ فيـهِ وإِقْـدامِ





شكرا لكم

3/22/2012

هان الود رائعة موسيقار الأجيال محمد عبد الوهاب بصوت سميه القيصر

كلمات الأغنيه
هان الود
قالوا لى هان الود عليه ونسيك و فات قلبك وحداني
رديت و قلت بتشمتوا ليه هو إفتكرنى عشان ينســاني

أنا بحبه و أراعي وده إن كان فى قربه و لا فى بعده 
وأفضل أمني الروح برضاه ألقاه جفاني وزاد حرماني 
هو اللى حالي كده وياه كان إفتكرني عشان ينســــــاني

ليه ليه ليه ليه ليه 
بيلومونى وياه فى حبى والا يلومونى على صبر قلبى 
هو اللى شفت فى حبه الويل ولا رحمنى يوم ورعانى 
وسهرت وحدي ونام الليل كان إفتكرنى عشان ينســــــاني

خلوني أحبه على هواي و أشوف فى حبه سعدى و شقاي 
ده مهما طول شوقى إليه ومهما زاد هجره و بكاني
بكرا يعز الود عليه و يفتكرنى عشــان ينســــــاني


كلمات: احمد رامي 
ألحان: محمد عبدالوهاب 
 و غناها سنة: 1963 



سميه القيصر مطربه مغربيه ظهرت فىساحة الغناء سنه 1983 و سرعان ما اعتزلت الغناء بعد سنوات و جيزه 


شكرا لكم

بفكر فى اللى ناسينى احلى ما غنى الموسيقار محمد عبد الوهاب بصوت القيصر كاظم الساهر


بفكر فى اللى ناسينى

كلمات: حسين السيد
ألحان: محمد عبد الوهاب
غناها الموسيقار محمد عبد الوهاب سنة 1957


بفكر في اللي ناسيني

وبنسى اللي فاكرني

وبهرب من اللي شاريني وادور عاللي بايعني

وادور ليه على جرحي وصاحب الجرح مش فاكر

واقول يا عيني ليه تبكي مدام الليل ملوش اخر

عذاب الجرح يحرمني من الدنيا اللي انا فيها

وطول الليل يرجعني لدنيا كنت ناسيها

اهجر حبايبي وخلاني وانسى قلوب عايشة عشاني

وروح أدور على ماضي كان لي فيهم حب زمان

اشرب لوحدي كاس فاضي دايما بفكر فيه مليان

وافكر في اللي ناسيني وبنسى اللي فاكرني

وبهرب من اللي شاريني وادور عاللي بايعني

اهجر حبايبي وخلاني وانسى قلوب عايشة عشاني

وروح أدور على ماضي كان لي فيهم حب زمان

اشرب لوحدي كاس فاضي دايما بفكر فيه مليان

حبيب القلب يا ناسيني يا فاكر قلبي بعذابك

لو انساك في يوم تلاقيني نسيت الشوق على بابك

بحبَّك يا قاسي واحب انشغالي في حبك وعهدك على القلب غالي

وياما الليالي عذابها شكالي وانت اللي عندي حبيب الليالي

صعبان عليَّ اللي نسيته لما قاسيت الي قاسيته ويَّا اللي هاجرني

أتاري ذنبي اللي جفيته عايش في ظلم اللي هويته

بيخلصه مني

مظلوم لكن المقسوم مقسوم مكتوب لي أحب اللي ضناني

لا جفاه نسَّاني هواه ولا تاه حبي من فكر اللي هواني

بافكَّر في اللي ناسيني ..


3/21/2012

إلى كل أم فى عيدها

إلى كل ام فى عيدها
الأم هى من ربت و تعبت لا من انجبت و تخلت

* إليك أيتها اليد الحانية التى تحنو على ابناءها و على اسرتها

* إليك يا من سهِرت الليالى و تعبت من أجل أولادها فى فرح و مرض و استذكار للدروس .

* اليك يا من ضحت من اجل أبنائها و تحملت و جاهدت و كافحت 
من اجلهم .

* إليك يا من شاركت ابناءها افراحهم و احزانهم و قلقهم و مشاكلهم , و ساعدتهم بالقول و الفعل و كانت الصدر الحانى و القلب العطوف و اليد المساعده لهم .

* إليك يامن ربت و علٌمَت و أدبت و علِمت أن التربيه ليست فقط الإطعام و النظافه و المساعده فى أداء الدروس و النجاح بدرجات عاليه فى الإختبار فالتربيه اهم من هذا بكثير .
* اليك يا من علمت ابناءها دينهم وواجباته و علمتهم كيف يعاملوا ربهم بإخلاص و بدون رياء و علمتهم تعاليم دينهم .


* إليك يامن ادركت ان الأدب فضل على العلم فأدبت اولادها وأحسنت تأديبهم علمتهم أحترام الإنسان و خاصة الكبير سنا و العطف على الضعيف و الطفل و المحتاج و العاجز .

* إليك يا من علمت ابناءها الإيثار و ليس الأثره فى غير ضعف و عن رضا من القلب إبتغاء مرضاة الله سبحانه و تعالى

* إليك يامن علمت ابناءها كيف يعملوا و يتقنوا عملهم .

* اليك يا من علمت ابناءها حقوقهم و واجباتهم . فعلمتهم أن واجباتهم مقدمه على حقوقهم و انه لكى يكون لهم حق يجب أن يؤدوا الواجب الذى عليهم اولا فلا حق بدون واجب

* إليك يامن علمت ابناءها حب الوطن و الإخلاص له و علمتهم ان حب الوطن من حب الله و أن الوطن حياه .

* اليك يا من علمت ابناءها ان المؤمن القوى خير و احب الى الله من المؤمن الضعيف و ان القوه ليست فى البطش و التجبر انما القوه فى النفس القنوعه و القلب الكبير المتسامح عن غير ضعف أو استسلام و ان القوه هى منع النفس عن الهوى و منعها عن ارتكاب المعاصى و الآثام . و علمتهم ان القوه هى البناء و الإرتقاء و النماء و الصبر على المكاره حتى تنجلى 
و علمتهم ان القوه فى الحق .

اليك يا من علمت ابناءها ما هى الأسره و حقها عليهم الأسره 
الصغيره و الأسره الكبيره و الأسره الأكبر مصرنا الحبيبه.


 اليكن يا كل أمهات ووالدات الدنيا كلها
اليك يا امى يا من انجبتنى و ربتنى و سهرت علي راحتى أطال الله لى فى عمرك 
 اليك يا بلدى يا حبيبتى يا مصر الى كل من احبك و رفعك وإلى جندك خير اجناد الارض , الى من سهر على حمايتك و رفعتك 
اليكن يا كل من ادَينَ ما عليهن لله ثم  الوطن و للابناء اهدى لكم هذه البطاقه المتواضعه

شكرا لكم

3/20/2012

بلدي احببتك يا بلدي ... اغنيه وطنيه رائعة لمحمد فوزى .. كلمات

هذا الفيديو رائع يحتوى على مشاهد من مصر القديمه جدا
هذه الاغنيه من كلمات الشاعر الغنائى الرائع مرسى جميل عزيز



بلدي أحببتك يابلدى
بلدي أحببتك يابلدى
حبا في الله وللابد
فثراك الحر تراب أبى
وسماك يزف صبا ولدى
بلدي أحببتك يا بلدي
-*-*-*-*-*-*
وطني والله رعى وطني
حرا في الاهل وفى السكن
ماض يختال على الزمن
وغدٍ يزدان لبعدِ غدِ
بلدى أحببتك يابلدى
-*-*-*-*-*-*
أهواك ضفاف لم تزل
مرعى للحب وللغزل
أهواك ربيعا كالأزل
للعيش الحلو وللرغد
بلدى أحببتك يابلدى
-*-*-*-*-*-*
أحرارك عين لم تنم
وهتاف الحر بغير فم
فزع للظلم وللظلم
بلدي بيدي حررت يدى
بلدي أحببتك يا بلدي 
-*-*-*-*-*-*
بلدي أحببتك يا بلدي
حبا في الله وللأبد
فثراك الحر تراب أبى
وسماك يزف صبا ولدى 
بلدي أحببتك يا بلدي

شكرا لكم 
منال رأفت



3/19/2012

بخمسين قرش رائعة بيرم التونسى

 لم استطيع مقاومة هذه القصيده العاميه للوصف الرائع للرشوه و الذى اوضحه الشاعر مع صغر و ضآلة المبلغ و هو خمسين قرش تستطيع عمل كل شئ بما فى ذلك اخذ حقوق الغير 
إقرأ و تعجب على وصفه الذى يكاد يكون وصف للاحوال فى هذه الايام

بخمسين قرش     ترفع ميكرفونك 
لوش الفجــر ,     و زيادة شويــه 
و خمسين قرش     توضع نص درهم 
في جيب خصمك     و ترميه في بليِّه 
و خمسين قرش    تنهب أجزخانه 
من  المستشفيــــات       القــاهريــة 
و خمسيــن قرش     يعفيــك المفتّش 
من الغرامات و    يشطب لك قضيه 
و خمســين قرش     تتبــدّل محاضر 
بتهمه عليك و     تتــحوّل عليــه 
و خمسين قرش      شيخ حارتك يخلِّي 
ولادك, يهربــوا        من العسكريــه 
و خمسين قرش    محفظتك تعود لك 
من النشــــال      بالوسطه القويـــه 
و خمسيـــن قرش     أكتب لك مقـالـه 
بأنك من رجـــال    العبقـــريـــه

شكـــرا لكم


ظلمونى الناس لبيرم التونسى

غنت هذه الأغنيه السيدة ام كلثوم سيدة الغناء العربى

ظلمونى الناس ظلمونى و الجانى فاتوه و تهمونى 

ظلمونى الناس ظلمونى و الحق معايا و سقونى 

من أساهم و لاحَنوا علي ضعف ضنايا 

و الدنيا علىَّ مساعداهم و أنا قلبى كبير و لالى نَصير 

و لاأملِك غير دمع عيونى ظلمونى الناس 

الظالم يعيِنوه علىَ ظُلمه و يزيدوا المسكِين على همه 

الحق أهو باين فى إيدى و يقولوا دا الحق على 

و الناس قاسيين على المساكيين 

حاربونى الكل و غلبونى 

ظلمونى الناس 

سلمت إليك أمرى ياربى 

غيرك ما لقيت يرحم غٌلبى 

اليأس تعنيه من فضلك 

و اليائس تنظر له بعدلك 

أنا صٌنع إيديك و تكالى عليك 

أنصرنى على اللى ما نصفونى 

ظلمونى الناس

شكرا لكم


الضرائب قصيده عاميه لبيرم التونسى

فى هذه القصيده يصف الشاعر الضرائب و مصارفها و يتمنى لو انها تصرف على شئ مهم ومفيد و نافع للامه و يقول انه سوف يكون سعيد بذلك
ولكنه ينتقد كونها تصرف على الموظفين الجالسين على المكاتب و لا يفعلون شيئا و ليس هذا فحسب و لكنهم يتضررون و يطلبون الترقيه مع انهم لا يقومون بأعمالهم كما ينبغى و لا يقضون الوقت الازم للعمل فى العمل و لكننا نجدهم على القهاوى و خارج عملهم 
و كأنه مازال معنا يرى حال الموظفين 

يسرني و يهنيني        أدفع ضرايب على عيني
أدفع ألوفي و ملاييني         لكن تعالوا حاسبوني
أكون سعيد و أكون شافع       لو تتصرف على شيء نافع
مثلاً مصانع و مدافع       و لا على القصر العيني
و اقطع لكم لحم كتافي       و أبيع هدومي و لحافي
و لااشوفش جايع و لا حافي         يغمني و يبكيني
و بادعي أيام و ليالي         أشوف كده السد العالي
و أقول دا مبني من مالي        و كد إيدي و جبيني
و يا سلام لما تجيلنا         النفاثات مع أساطيلنا
يومها صحيح نبقى وصلنا          و اقول يا عالم هنوني
و ابات مضمضم متكدر        لما الضريبة تتبحتر
مهيه للأستاذ بعجر       و عبده شخرم بسيوني
اللي ابنه بعته ف أوروبا         و من فلوسي بيتربى
قريب يعود زي الضربه       و يقول مع والدي خدوني
جثه على المكتب قاعده        أو في القهاوي متواعده
ماهيش سياسة و لا عداله          الأمة نصها شغاله 
و نصها التاني عاله        يتبط و يقول رقوني

شكرا لكم

تحرير الصور و تعديلها و تغيير مظهرها بطرق غير اتلافيه و غير تدميريه بالفوتوشوب مع الفيديو التوضيحى

تحرير الصور بطرق غير إتلافية يسمح لك بإجراء تغييرات على صورة دون الكتابة فوق بيانات الصورة الأصلية، والتي لا تزال متوفرة فإذا كنت تريد إستعادة الصوره الأصليه يمكنك هذا. وهذا التحرير الغير تدميري لا يزيل بيانات الصورة و لا يغيرها ،كما أن جودة الصورة لا تتدهور عند إجراء التعديلات.

فأحيانا كثيرة تكون الصور كبيرة أو صغيره فى الحجم, و أحيانا تكون باهته أو بها بعض العيوب و التشوهات. و إذا ما اردنا تعديلها تحدث تشوهات بالصورة و لا نستطيع إسترجاع الصورة الأصليه مرة أخرى.
 

تحرير الصور قد يكون بطرق تدميريه و اتلافيه و قد لا تستطيع استعادة الصوره الأصليه مره اخرى و لهذا اقدم لكم طرق حمايه الصور اثناء تناولها بالفوتوشوب.

ملاحظه هامه
أولا و قبل أى شئ احفظ الصوره فى ملف آخر و بإسم آخر فتكون فى مأمن من التلف .

طرق التحرير الغير تدميرى للصور بالفوتوشوب :
أولا :  
العمل مع طبقات التعديل Adjustments Layers:
 طبقات التعديل تقوم تطبيق لون وتعديلات الدرجات اللونية على الصورة من دون تغيير قيم البكسل بطريقه دائمة .

ثانيا :
تحويل الكائنات الى كائنات ذكية Smart Objects:
فالكائنات الذكية تمكن من التحجيم ( تغيير الحجمscaling) ، و الإستداره(rotating) ، والالتواء(warping) , و غيرها بطرق غير تدميريه. 

ثالثا : 
يجب ان يكون التصحيح على طبقة منفصلة : 
مثلا فى حالة استعمال اداة ختم النسخ clone stamp tool، 
و اداة فرشاة المداواة healing brush tool، 
وأداة الفرشاة الفوريه spot healing tool 
تمكنك من تنميق و تهذيب الغير المدمر على طبقة منفصلة. تأكد من تحديد اختر كل الطبقات في شريط الخيارات .


رابعا :
استمعال الفلاتر او المرشحات الذكية smart filters :

إستعمال طبقات الأقنعه (layer mask ) والاقنعة الواقية غير تدميريه لأنه يمكنك إعادة تحرير الأقنعة الواقية من دون أن تفقد البكسلات المخفيه.

خامسا :
استعمال أقنعة المرشحات ( filter mask) .

سادسا :
الاقتصاص الغير مدمر( crop) :
بعد إنشاء مستطيل الاقتصاص بأداة الإقتصاص، حدد إخفاء ( hide)من شريط الخيارات للحفاظ على مساحة الصوره كامله في طبقة فنقوم بإخفائها بدلا من اقتصاصها و فقدها نهائيا .
و هكذا يمكننا استعادة المساحة المقطوعة في أي وقت عن طريق اختيار صورة> الكشف عن جميع ( reveal all)أو عن طريق سحب أداة اقتصاص ما وراء حافة الصورة.
إذا لم كان خيار( hide) غير متوفر فى شريط الخيارات فإعلم انك   تعمل على طبقة الخلفية.

هذه بعض النقاط الهامه و سوف اضيف فيديو 



شكرا لكم 
منال رأفت 

من الشعر العامى لبيرم التونسى الواسطه لسا شغالة


الواضح ان الواسطه متأصله فى الشعب المصرى .
فنجد بيرم التونسى يصف الواسطه و افعالها و كأنه معنا اليوم.


الواسطه لسه شغاله يا رجاُلُه        والحاله هياها الحاله في كل مكان

لفندي قال والاسطي هيه الواسطه       في كل مركز ومحطه خاتم سليمان 

تشغلك وانت فراش كاتب بمعاش      وتدخلك السيما ببلاش ويا الاخوان 

ايه اللي خلي الملعونه تصبح فينا      شريعه فوق شرع نبينا شرع القرآن 

طماع و عايز فوق حقه واسطه تزقه     لرئيس عمل فاتح بقه زى التعبان 

والحق بين الاتنين ضايع وهو داالشايع      مدير بيبلطج علي صايع عاطل كسلان 

ومدير شريف حيرته حيره وحوسته كبيره     في مطلب الست منيره وخليل شعبان 

يعفي ابنهم من الجهاديه والبلديه       يجيب مخالفتها عليه وعلي الجيران 

داء في الكنانه متمكن او متوطن    وجرح ضارب ومعفن زى السرطان




شكرا لكم


إبحث فى الويب مع جوجل

Custom Search

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

التسجيل

ادخل بريدك الإلكترونى و احصل على احدث المواضيع:

Delivered by FeedBurner